Nyheder
Støjvarsling
Publikationer
Høringssvar fra naboer og organisationer fører til ændringer af forløbet af 14 km spor, og sletning af 6 kilometer spor.
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse vil gerne takke borgere og organisationer, der har taget sig tid til at se på udkastet til sporplan og er kommet med forslag til alternative forløb af specifikke spor og bemærkninger til Forsvarets brug af statens arealer.
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse blev under behandlingen af høringssvarene gjort opmærksom på, at ikke det var alle de modtagne høringssvar, der var blevet registeret og behandlet. Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse har derfor bedt en række borgere om at genfremsende deres høringssvar. Hvis der stadig skulle være høringssvar, der ikke er blevet behandlet, hører Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse gerne herom.
Det fremgår af høringssvarene, at der er stor interesse for de rekreative muligheder og de naturmæssige værdier på statens arealer i Oksbølområdet. Der har derfor været fokus på, hvordan de mange konstruktive forslag - selv med små ændringer af sporforløbet - kunne imødekommes. Derfor har Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse i samarbejde med Naturstyrelsen valgt at flytte 14 km spor samt helt slette 6 km spor:
Der var desværre også ønsker fra naboer m.fl., som ikke var muligt at imødekomme:
En række af høringssvarene berører mere generelle emner – blandt andet hensynet til natur, friluftsliv og turisme. En del høringssvar udtrykker bekymring for områdets naturtilstand. Generelt er der ingen modsætning mellem Forsvarets aktiviteter og en god naturtilstand. Faktisk er naturen på Forsvarsministeriets arealer så værdifuld, at ca. halvdelen af den er underlagt national eller international beskyttelse (fredninger, UNESCO verdensarv, Natura 2000, etc.). Det udelukker naturligvis ikke, at der tages ekstra hensyn til naturen, når der etableres militære kørespor. Det er blandt andet sket i Vrøgum Klitplantage, hvor der er et særligt område, hvor ugler og havørn holder til. Dette område holdes fri af kørespor efter aftale med Naturstyrelsen. Et andet eksempel er Bordrup Søerne, hvor der i dag går et militært kørespor ned igennem området på en dæmning. Dette spor sløjfes, og dæmningen sprænges for at skabe bedre hydrologiske forhold i området – et område som i øvrigt er Natura 2000 område.
Et andet bekymringspunkt var hensynet til friluftsliv. Dette er søgt imødekommet ved at placere sporene, så de i videst muligt omfang undgår eksempelvis mountainbikespor – hvor det ikke kan undgås, vil nye spor blive etableret. Det er blandt andet gjort i Blåbjerg Klitplantage. En anden væsentlig prioritet har været at sikre handicapadgangen til fugletårnet ved Petersholm. Her arbejder Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse på en løsning, der kan sikre fortsat adgang. Der har også været bekymring for, om sporene generelt vil danne ufremkommelige barrierer i terrænet. Hvad det angår, samarbejder Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse med Naturstyrelsen om at udpege og sikre, at der fortsat vil være passage af overgange af hensyn til friluftslivet.
En stor del af høringssvarene handler om behovet for, at Forsvarets aktiviteter sameksisterer med turismen i området – blandt andet har en række tyske turister indgivet høringssvar. Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse har haft møde med turistorganisationer. Dette har blandt andet resulteret i, at den årlige efterårsøvelse ”Brave Lion” fra 2021 søges afviklet på et tidspunkt, så den ikke ligger samtidig med tysk ferie i uge 39/40.
Høringssvarene indeholder mange forskellige emner. Af den årsag har Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse valgt at opdele besvarelserne i to dokumenter:
Høringssvarene har fået hvert deres nummer, og man kan i fjerde kolonne ”Spørgsmål/kommentarer” se, hvilket høringssvar besvarelserne refererer til, da mange af høringssvarene er omfattende. Der er derfor indsat referencer fra høringssvarene i henholdsvis sporforløb ”Høringssvar sporplacering” og ”Høringssvar andre emner”. Det er ikke alle høringsvar der er blevet behandlet i de to dokumenter. Dette skyldes at spørgsmålene henholdte sig til logistikken omkring selve høringen, disse er derfor blevet besvaret løbende. Det drejer sig om følgende høringssvar:
Der vil nu blive indledt en dialog med de private lodsejere i Oksbølområdet, og der vil efterfølgende blive et arbejde med indhentning af de nødvendige myndighedstilladelser til etablering af de nye kørespor.