Nyheder
Støjvarsling
Publikationer
Dele af det historiske kajanlæg er med årene blevet nedbrudt, og det er nødvendigt med en gennemgribende restaurering af havnen. Projektet forventes afsluttet ultimo 2026.
Foto: Havnen på Christiansø.
Øgruppen Ertholmene 18 km nord for Bornholm består bl.a. af øerne Christiansø og Frederiksø. Fæstningen Christiansø fra 1684 var oprindeligt en af verdens første flådebaser, og Forsvarsministeriet står for drift og administration af øerne, som er omfattet af flere fredninger.
Strædet mellem Christiansø og Frederiksø danner en naturlig skærgårdshavn. Der er i sin tid opført kajkanter, så skibe kan lægges til kaj. I den indre havn består konstruktionen af såkaldte tømmerkister, som er trærammer beregnet til stenfyldning under vandoverfladen.
Med tiden er den gamle trækonstruktion under vandet nedbrudt flere steder i havnen, hvilket har medført revner i overfladen. Flere dykkerundersøgelser og en undervandsregistrering har vist, at nedbrydningen af træet nu har nået et niveau, som kræver rekonstruktion og udskiftning af tømmer.
Projektet omfatter en restaurering af kajen på fire forskellige delområder i havnen - både på Christiansø og Frederiksø. Stedets fredninger har stor betydning for renoveringsarbejdet.
Arbejdet indebærer en rekonstruktion af de tømmerkisterne af egetræ under vandet. Over vandoverfladen skal kajkanternes stensætning efterfølgende genetableres med de eksisterende tilpassede granitblokke. Alle blokke mærkes, så de kan placeres samme sted igen. Der anvendes samme traditionelle byggeteknik, som de oprindelige kajsektioner er opbygget af.
Projektet omfatter også en restaurering af slæbestedet ved beddingen og etablering af en midlertidig afstivning af svingbroen mellem Christiansø og Frederiksø.
Christiansøfarten, som er færgeforbindelsen til Gudhjem på Bornholm, sejler mandskab og mindre gods til byggeriet. Tre dage om måneden sejler Forsvarets skib ’Sleipner’ større godsmængder til Christiansø. Den seneste levering var egetræstømmer og 100 tons mørtel.
Vi arbejder primært fra vandsiden fra en stor flåde på 18 x 45 meter for at genere færdsel mindst muligt under arbejdet. Øgruppen er et eftertragtet udflugtsmål og gæstes årligt af op mod 45.000 turister. De nærmeste områder på land bliver afspærret med byggepladshegn under arbejdet, så alle kan færdes sikkert i havneområdet.
Oplevelsen af byggeaktiviteten kan forhåbentlig være et interessant bidrag til besøget på øerne og modsvare de gener, det måtte medføre.
"Renoveringen af havnen på Christiansø er et enestående projekt, både på grund af øens historiske betydning og dens særlige beliggenhed midt i Østersøen”, fortæller projektleder Anders Fritzen fra ETK.
”Projektets kompleksitet skyldes ikke mindst de mange interessenter, arbejder i vand og de skrappe krav til hensynstagen – både til eksisterende brugere, turister og de omfattende fredninger, som præger hele øgruppen. Samtidig stiller logistikken høje krav til planlægning, da al transport til og fra øen skal tilpasses både vejrlig og sejladser”, siger han.
”Det er en fornøjelse at være med til at sikre, at renoveringen sker med respekt for de originale byggemetoder og materialer. På den måde bevarer vi ikke kun funktionaliteten i havnen, men også stedets autentiske udtryk og kulturhistoriske værdi. Det er vigtigt for os, at byggeriet gennemføres nænsomt og med så få gener som muligt – og vi håber, at besøgende ser det som en unik mulighed for at opleve håndværk og historisk restaurering på nært hold. Endelig er det en spændende udfordring som projektleder at koordinere arbejdet i tæt samarbejde med Forsvarsministeriet, entreprenøren, øens forvalter og driftsteam samt aktører omkring sejlruter og forsyning”, slutter projektlederen.
Projektleder Anders Fritzen er tilknyttet Etablissement- og Terrænkommandoens Kompetencecenter for fredede bygninger og anlæg i Bygge- og Anlægsafdeling Øst i Kastellet.
Etablissement- og Terrænkommandoen (ETK) er bygherre på projektet med kajrenovering, MT Højgaard Danmark er hovedentreprenør og Fogh og Følner Arkitekter A/S har byggeledelse og totalrådgivning.
Foto: Granitblokke fra den gamle belægning bliver nummereret, så de kan placeres samme sted som oprindeligt.